|
|
|
Patina
"Ved en historisk bygning forstår jeg en bygning, som
har levet et historisk liv, og dette liv har sat sine spor på
bygningen. En bygning er ikke historisk, hvis den ikke repræsenterer
et tidsforløb", siger arkitekten Johannes Exner. Tidens
gang, bygningens historiske liv, aflæses i bygningens materielle
substans som slid, ælde og forfald. (Kirkeby s.108)
Hvad er det for alderstegn, der kan registreres ved landbrugets
driftsbygninger? Ved klimaskærmen bemærkes: at stråtaget
er tyndslidt og eternittagpladerne revnede, syldstenene skredet
ud, bindingsværkets fodrem rådnet bort, spækningen
af tømmer og tavl er faldet ud, facademurens sten er frostsprængte,
der er sætningsrevner i gavlen og over porten, og porte og
døre er vinde og skæve. Og rettes opmærksomheden
på bygningens bærende konstruktioner ses: en hældende
bindingsværksvæg, der skyldes, at bindbjælkerne
er blevet kappede af, en bærende konstruktion, som er forhugget
for at give plads til større maskiner, og et virvar af sammenflikkede
stolper og lægter supplerer de gamle tagspær, som ikke
har kunnet bære tagdækningen.
Nogle forhold skyldes ælde, andre dårlige materialer
og skånselsløs brug, og andre igen er affødt
af mangelfuld eller forkert vedligeholdelse. Denne elendighed beskriver
en svækket bygning. Hvis bygningen fortsat skal bestå,
må der rettes op på disse forhold.
Men bygningen vil også have spor af det liv, som bygningen
har dannet ramme om. Menneskers og dyrs slid, bygningens patina,
tillægges positiv betydning. Patina formidler "en oplevelse
af alder, forældelse og til og med et vemodsfyldt forfald"
siger Axel Unnerbäck, der betragter patina "som en subjektiv
oplevelse af ægthed og alder". (Unnerbäck s.80 og
s.99)
Oplevelsen er dog ikke mere subjektiv end, at den kan beskrives
i ord og billede. Selv "sommerfuglestøv" kan dokumenteres
objektivt. Om "støvet" kan bevares, er en anden
sag.
|
|
|
|