Betragtning over en "brugsmæssig
tålegrænse"
Som nævnt er tålegrænsen defineret i det materielle.
En bygnings brug eller en ændret brug af bygningen får
i denne forbindelse kun betydning i det omfang, brugen medfører
bygningsmæssige ændringer. Det kan i den lille skala
være indpasning af nutidige faciliteter eller sammenlægning
af mindre rum til større. Men ofte ønsker ejer en
mere intensiv brug af bygningen for eksempel ved inddragelse af
tidligere ubenyttede loftsrum eller indpasning af en ny funktion
i bygningen.
I det omfang fredningsværdierne ikke bliver forulempet, vil
fredningsmyndigheden give tilladelse til de ansøgte bygningsændringer.
Undertiden kan det ansøgte ikke imødekommes fuldt
ud, men efter drøftelse mellem ejer og fredningsmyndighed
finder man frem til en reduktion af byggearbejdernes omfang eller
en anden måde at udføre dem på. Men ejers ønsker
om bygningsændringer kan også være så vidtrækkende,
at fredningsmyndigheden må nægte tilladelse.
Da fredningsmyndigheden alene er henvist til at argumentere på
baggrund af de ønskede bygningsmæssige ændringer,
kan fredningsmyndigheden blot afbøde konsekvenserne af et
anvendelses- eller byggeprogram, men er afskåret fra
at tage stilling til dette. Det vil sige, at fredningsmyndigheden
kun indirekte kan begrænse en bygnings udnyttelse eller modificere
en ændret anvendelse, også selvom den påtænkte
brug vil bringe de fredningsmæssige værdier i spil.
Man kan i denne forbindelse spørge, om en ejer med rimelighed
kan have de samme forventninger til brugen af en fredet bygning
som til brugen af en hvilken som helst anden bygning, der ikke er
fredet, idet der her ses bort fra regulering efter anden lovgivning.
I anden sammenhæng bruges begrebet "overudnyttelse",
hvilket vil sige, at udnyttelsen går ud over dét, som
anses for rimeligt eller som overskrider en norm. Ved en fredet
bygning kunne normen som udgangspunkt fastsættes til omfanget
og karakteren af den brug, bygningen havde på fredningstidspunktet.
Det vil sige, at forventningerne til udnyttelsen af en fredet bygning
- i princippet - ikke kan overstige den faktiske brug af bygningen
på fredningstidspunktet.
Dette vil for eksempel indebære, at et tagrum, som var uudnyttet
på fredningstidspunktet, skal forblive urørt, og at
fredningsmyndigheden kan nægte tilladelse til ibrugtagning
alene med henvisning byggeprogrammet - det vil sige: uden at skulle
tage stilling til og argumentere mod selve byggeprojektet.
På fredningstidspunktet vil mange ældre funktionsspecifikke
bygninger være ringe udnyttede eller stå ubenyttede
hen. Et ønske om ibrugtagning og i givet fald til en anden
funktion end den tidligere må anses for rimeligt. Men er det
rimeligt at ændre en driftsbygning til feriebolig, hvor de
bygningsmæssige konsekvenser åbenbart vil have negativ
indvirkning på fredningsværdierne. Et sådant byggeprogram
vil ikke bidrage til, at bygningen får en hensigtsmæssig
funktion (jf. tidligere), hvorfor det forekommer akavet, at fredningsmyndigheden
skal argumentere mod de bygningsmæssige konsekvenser, som
fremgår af byggeprojektet. Fredningsmyndigheden bør
kunne forkaste programmet, hvorved projektet samtidig bortfalder.
Med en brugsmæssig tålegrænse - defineret
i forhold til omfanget og karakteren af bygningsanvendelsen på
fredningstidspunktet - vil fredningsmyndigheden i sin administration
kunne gå fra en indirekte til en direkte argumentation ved
behandlingen af byggesager.
|