|
|
|
Arkitekten
I en artikel "Restaurering - genbrug" beskæftiger
arkitekten Vilhelm Wohlert sig med arkitekternes restaureringsholdning.
Hans udgangspunkt er, at det kun er de bygninger, der kan bringes
til at fungere enten ved fortsat brug eller gennem tilpasning af
en ny funktion, der vil kunne bevares for eftertiden.
"Det er vel overflødigt at bemærke, at indpasning
af en ny funktion forudsætter, at denne ikke i egentlig forstand
repræsenterer en trussel mod husets eksistens. Den må
nødvendigvis være loyal over for husets væsentlige
egenskaber, såsom dets konstruktion, opbygning, dets masse,
dets proportioner, materialer og værdifulde dekorationer,
dets basale egenskaber som klimaskærm, ej heller må
eventuelle tilbygninger ændre dets hovedbalance og størrelsesforhold."
"Men indenfor rammerne af disse ideelle fordringer, som aldrig
kan defineres krystalklart, ligger der et register af muligheder,
der talentløst forvaltet alligevel kan spolere bygningsværket,
banalisere og maltraktere det, som vi ofte ser - eller som ved den
kyndige - gengiver det værdighed og karakter."
Vilhelm Wohlert tager afstand fra synspunktet, at den bedste restaurering
er den, hvor man intet mærker til den ansvarlige for processen:
"
således vil kun de ændringer og supplementer,
som genanvendelsen af et hus medfører, blive af værdi
for helheden, hvis de i sig selv er præget af kvalitet, det
vil sige, såfremt de er blevet formet af den bygningskunstneriske
kvalificerede. Denne kan ifølge sagens natur ikke være
anonym, hans arbejde må afspejle tidens vilkår, og hans
personlige evne til at formulere en arkitektonisk tanke på
disse betingelser."
På den anden side vil det være en forenkling at postulere,
at enhver tilføjelse skal være nutidig. Der kan være
og der er tilfælde, hvor det er rigtigst at
benytte sig af en anden tids form og sprog. Det gør blot
den kunstneriske indsats så meget vanskeligere og kravet til
vurderingsevne, indlevelse og kunnen så meget større.
Vilhelm Wohlert konkluderer, at "restaurering er basalt en
arkitektonisk kunstnerisk disciplin, som ganske vist betjener sig
af videnskabelige metoder til at skaffe sig erkendelse om årsagssammenhænge
men som tro mod det overleverede og dets væsen i sidste
instans må indebære, at beslutninger træffes på
kunstneriske præmisser."
Artiklen afrundes med et citat af maleren Joakim Skovgaard: "Er
det bedst at følge det gamle så nær som muligt,
eller at give af sit eget? Hvis man da har noget. Ja, det er det
sidste, det kommer an på."
(Arkitekten nr. 13, 1976)
|
|
|
|