Fremgangsmåden
Hvert emne er identificeret ved sin geografiske beliggenhed.
Der er alene tale om jyske ejendomme, hvilket muligvis afspejler
større forandringer indenfor landbruget i Jylland end i andre
egne af landet. Når det fynske område ikke optræder,
kan det således skyldes, at man ikke her i samme grad har
følt sig presset til omfattende moderniseringer, hvilket
yderligere kan have medvirket til en fynsk "genbrugskultur"
- et forhold som Peter Dragsbo er inde på. (Dragsbo s. 241)
I skemaform er der redegjort for fredningsforholdene herunder,
hvilke bygninger fredningen omfatter. De enkelte bygninger er identificeret
ved deres BBR-nummer og funktionsbetegnelse. Huller i nummereringen
skyldes, at ejendommen omfatter flere bygninger end dem, der er
fredede.
Den ældste fredning stammer fra 1918, den seneste er gennemført
i 1995. Frem til lovændringen i 1979, hvor fredningsklasserne
blev slået sammen, er driftsbygningerne overvejende fredet
i klasse B. Flere ejendomme er omfattet af en bevaringsdeklaration.
Den er næsten altid kommet i stand i forbindelse med, at der
til et byggearbejde er ydet økonomisk støtte. I enkelte
tilfælde er fredningen blevet udvidet til at omfatte flere
bygninger, medens der i andre er sket en administrativ præcisering
af fredningens omfang.
Herefter følger en kort beskrivelse af gårdens
historie med en karakteristik af gårdens fremtræden
i dag.
I afsnittet om fredningssagen redegøres for, hvem
der foreslog fredning og med hvilket motiv. Alle ejendommene er
fredet på ejers eller det lokale museums foranledning. Hos
ejerne spores lige dele veneration for de gamle bygninger og økonomiske
problemer omkring bygningernes opretholdelse, medens museerne peger
på behovet for sikring af de bygningskulturelle værdier.
Fredningsmyndighedens holdning til ønsket om fredning danner
baggrund for det egentlige fredningsforslag, som forelægges
Det Særlige Bygningssyn. Bygningssynets begrundede indstilling
af bygningerne til fredning, danner efterfølgende basis for
fredningens gennemførelse og senere for fredningsmyndighedens
administration. Ved de ældre fredninger er begrundelsen ofte
summarisk, idet der alene henvises til, at bygningerne opfylder
lovens krav om at besidde arkitektoniske og kulturhistoriske værdier.
Herefter gennemgås alle byggesagerne ved driftsbygningerne
på den enkelte ejendom i kronologisk orden. Byggesagerne på
de fredede stuehuse og hovedbygninger falder udenfor denne undersøgelses
emne.
Ejer eller dennes rådgiver fremsender et forslag til påtænkte
bygningsarbejder. Dette omfatter et mere eller mindre udførligt
tegningsmateriale og en mere eller mindre uddybende beskrivelse.
I nogen tilfælde kan fredningsmyndigheden umiddelbart meddele
tilladelse til de påtænkte bygningsarbejder eventuelt
med særlige krav til måden, de skal udføres på.
Men ofte er byggesagerne mere komplicerede, idet afstanden mellem
ejerens ønsker og fredningsmyndighedens betænkeligheder
er for stor. Fredningsmyndigheden kan bede om yderligere materiale,
der belyser de påtænkte byggearbejder, eller myndigheden
beder en konsulent om at være behjælpelig med at udarbejde
et projekt.
Hvor der er tale om større eller principielle byggesager,
forelægger fredningsmyndigheden disse for Det Særlige
Bygningssyn med henblik på at få Bygningssynets udtalelse
hertil. Først efter en undertiden langvarig dialog mellem
ejer og fredningsmyndighed, falder sagen på plads, når
en løsning, som begge parter kan affinde sig med, foreligger.
I sagsgennemgangen omtales ejernes ansøgninger om økonomisk
støtte til bygningsarbejder og fredningsmyndighedens behandling
heraf kun sporadisk, da byggeriets økonomi ligger udenfor
undersøgelsens emne. Enkelte eksempler er dog medtaget, hvor
det har været relevant i sammenhængen.
|