Thorupsgård
Byledet 2
Matr. nr. 2a, Lyngsbæk By, Dråby
Ebeltoft Kommune, Århus Amt
Fredningsforhold
1992: Det firelængede gårdanlæg og staldbygningen
indstilles til fredning af Det Særlige Bygningssyn
1993: Bevaringsdeklaration i.h.t. bygningsfredningsloven
1994: Fredningspræcisering: den firelængede bindingsværksgård
og staldbygningen samt den pigstensbrolagte gårdsplads omgivet
af de fire bindingsværkslænger
Identifikation: |
|
Bygning 001: stuehus |
bygning nr. 1 i tegningsmateriale |
Bygning 002: staldlænge |
bygning nr. 2 |
Bygning 003: staldlænge (nordlænge)
|
længe nr. 5 |
Bygning 004: staldlænge (vestlænge)
|
længe nr. 4 |
Bygning 005: lade med lo (sydlænge) |
længe nr. 3 |
Fig 1: Oversigtstegning af gårdanlægget
Beskrivelse
Landsbyen Lyngsbæk ligger mindre end en kilometer fra
hovedgården Lyngsbækgård, hvorunder den tidligere
hørte. Ved den gamle bygade, der slynger sig gennem det kuperede
terræn, ligger Thorupsgård.
Gården består af fire bindingsværkslænger
med stråtækte tage opført formentlig i midten
af 1800-årene og en nyere grundmuret staldbygning med eternittag
fra omkring 1950. Stuehuset og nordlængen er fritliggende,
medens vestlængen og sydlængen er sammenbyggede med
portgennemkørsel i vestlængen. Staldbygningen er tilføjet
sydlængens østgavl og anbragt parallelt med stuehuset.
Bindingsværksbygningerne står med hvidkalkede, murede
tavl og med sort opstreget tømmer.
I 1992 ophørte den landbrugsmæssige drift ved ejerskifte.
På daværende tidspunkt beskrives bygningerne:
Stuehuset er en bindingsværksbygning på 12 fag med
to indgangsdøre fra gårdspladsen. Tømmeret bærer
præg af genanvendelse. Husets grundplan og ruminddeling er
stort set intakt, med to stuer og forgang i den sydlige del, køkken
og bryggers i den midterste, og værelser i den nordlige. Bygningens
nordlige del er opført over en lavtloftet kælder.
Nordlængen (nr.5) indeholder svinestald, hestestald, vognport
og værksted. Bygningen er opført af genanvendt egetømmer
med talrige afbindingsspor fra tidligere konstruktion. Etageadskillelsen
består af savflækkede granrafter med lerdækning.
Hestestalden har stenpikning og stensat grebning.
Vestlængen (nr.4) har fungeret som lade. Tagværket
består af spinkelt rundtømmer. Hanebåndene på
spærfagene over portrummet er i krumvokset eg. Den relativt
svage tagkonstruktion er på et tidspunkt blevet afstivet.
Nordgavlen er omsat med cementbyggeblokke
Sydlængen (nr.3) har fungeret som lade og tærskelo.
Den er konstruktivt opbygget som vestlængen. Her står
endnu et stationært tærskeværk, en flytbar elmotor
og en lille kværn. Sydlængen er tilsyneladende blevet
afkortet i forbindelse med opførelsen af den nyere staldbygning
(nr.2). Denne er tidstypisk og står intakt bortset fra en
senere opført tværskillevæg.
Fig 2: Gården i landskabet 1992
Fig 3: Indkørslen 1992
Fig 4: Gårdspladsen 1992
Fig 5: Gavle af stuehus og nordlænge 1992
Fig 6: Stuehusets gårdside 1992
Fig 7: Gavlen af staldbygningen 1992
Fredningssagen
I januar 1992 skriver Jens Kjærgaard: "Idet jeg har
købt en bondegård fra 17 hundrede et eller andet, vil
jeg lige høre, om det har Planstyrelsens interesse, inden
den bliver revet ned til fordel for en ny bygning. Med venlig hilsen
".
Planstyrelsen besigtiger ejendommen og beder derefter arkitekt Nikolaj
Hyllestad om at foretage en nærmere undersøgelse. Resultatet
foreligger i marts 1992:
"Hele anlæggets karakter signalerer i sjælden
grad en helstøbt og intakt landejendom med produktionsbygninger,
som landbrug har taget sig ud i de sidste 100-150 år. Den
tidligere ejer døde som ungkarl, 92 år gammel. Han
havde i sin tid arvet gården fra sine forældre. Bygningernes
udtryk, indretning og vedligeholdelse samt det tilbageværende
inventar vidner om, at her har velstand ikke formået at ændre
væsentligt på forholdene. Stuelængen har fået
nyt køkken, og en del af det tidligere spisekammer er indrettet
med toilet og bad. I gårdspladsens pigstensbelægning
kan den tidligere møddingplads anes. Gårdens stensatte
brønd findes ved stuehusets sydøsthjørne."
I maj 1992 præsenterer Planstyrelsen ejendommen som fredningsemne
for Det Særlige Bygningssyn. Af dagsordensmaterialet fremgår,
at fredningsforslaget omfatter "det firelængede gårdanlæg
samt den pigstenlagte gårdsplads", men i styrelsens forslag
til indstilling er gårdspladsen ikke nævnt.
Bygningssynet følger styrelsens forslag til indstilling
og udtaler:
"Gårdanlægget er et eksempel på, hvordan
en landbrugsejendom har fremtrådt igennem de sidste 100-150
år, hvor bygningerne løbende er blevet tilpasset skiftende
tiders funktionskrav. Ejendommens kulturhistoriske værdi understreges
af beliggenheden ved bygaden. I arkitektonisk henseende fremtræder
ejendommen som et smukt og harmonisk bygningsanlæg. Bygningssynet
fandt, at ejendommen som helhed repræsenterer kulturhistoriske
og arkitektoniske værdier i et omfang, der begrunder en fredning."
I juni 1992 meddeler Planstyrelsen, at Bygningssynet har indstillet
ejendommens bygninger til fredning, og fredningsproceduren går
i gang. Men styrelsen glemmer at træffe beslutning om fredningens
gennemførelse. Det bliver opdaget, da der i 1994 skal tinglyses
en bevaringsdeklaration på ejendommen i forbindelse med et
større tilskud til istandsættelse. Situationen klares
ved, at styrelsen foretager en fredningspræcisering hvor gårdspladsen
nu kommer med, og fredningen tinglyses endelig i september 1994.
Fig 8: Bygningernes indretning på fredningstidspunktet (NH)
En helhedsplan udarbejdes
I eftersommeren 1992 ønsker ejeren at påbegynde
en istandsættelse af ejendommen og at gennemføre visse
bygningsmæssige ændringer. Planstyrelsen spørger
arkitekt Nikolaj Hyllestad, om han vil bistå, og der indgås
kontrakt om dét, arkitekten kalder en "helhedsplan".
Denne foreligger i december 1992 og omfatter seks forhold, der refereres
i hovedpunkter:
1) Ejerens behov og ønsker for ejendommen:
- Stuehuset: Indretning af toilet/baderum i forbindelse med fremtidigt
forældresoveværelse i bygningens sydligste stue. Modernisering
af eksisterende toilet/baderum. Etablering af ny trappe til tagetagen.
Udvidelse af køkkenet således at der bliver mulighed
for opholds-og spiseplads
samt et åbent ildsted. Forbedring af dagslysforholdene generelt.
Udvidelse af opholdsstuen med en tilbygning. Etablering af en udvendig
dør i sydgavl.
- Udlængerne: Med henblik på udlejning til feriegæster
ønskes 2-3 boligenheder i syd- og vestlænge. Nordlængen
bevares som hestestald og værksted
- Generelt: Ejendommens tage, mure m.v. istandsættes. Stuehuset
isoleres og brandsikres og forsynes med nye tekniske installationer.
2) Redegørelse for en eventuel tilbygning til stuehuset:
Arkitekten diskuterer ejerens ønske om en tilbygning til
stuehuset og når frem til, at der kan tilføjes et "veranda
agtigt vindfang" på 4-5 m2, hvorfra der kan blive udgang
til haven mod øst.
Fig 9: Helhedsplanen, forslag til indretning af stuehuset (NH)
3) Forslag til bygningsændringer i stuehuset:
Arkitekten illustrerer ejerens ønsker til ændringer
af stuehusets planindretning. Byggeteknisk vil det være nødvendigt
at forbedre stuehusets bund ved forstærkende bagstøbning
af syldsten, etablering af fugtspærre og lunt terrændæk
under nye gulve. Tagkonstruktionen må forstærkes og
stråtaget repareres/omtækkes og brandsikres. Etageadskillelsen
skal isoleres og brandsikres. Ydervæggene vil blive isoleret
med moler og pudslag. Der vil blive isat nye vinduer med koblede
rammer. Enkelte gamle vinduer genanvendes.
4) Forslag til ændret udnyttelse af staldbygningen:
Efter arkitektens opfattelse kan staldbygningen betragtes "som
et råhus i hvilket det er muligt at opbygge en boligenhed
evt. til udleje". Det vil være muligt at indrette en
moderne bolig i den sydlige del af bygningen. Der kræver dog
isolering ved gulv, ydervægge og loft. "Vinduesåbninger
bibeholdes principielt. Eksisterende roeluge i sydgavl ændres
til vinduesareal."
Fig 10: Helhedsplanen, forslag til indretning af staldbygningen
(NH)
5) Forslag til en etapedeling af istandsættelsesarbejder og
prisoverslag over byggeudgifter:
Arbejderne på stuehuset deles i tre etaper: rydning og klargøring,
istandsættelse af råhus samt lukning og monteringsarbejder.
Udgiften til istandsættelsen anslås til 1.056.000 kr.
prisen for tilbygningen til 40.000 kr.
6) Vedligeholdelsesplan for ejendommen:
Vedligeholdelsesplanen anviser traditionel istandsættelse
af de øvrige bygninger. Emnerne, der beskrives, er: Gulvkonstruktioner
og syld, Bindingsværk og tavl, Tagværk og tag, Vinduer,
døre, porte, luger. Desuden giver arkitekten anvisninger
til istandsættelse af gårdspladsen og det
omgivende terræn.
Skov- og Naturstyrelsens bemærkninger til helhedsplanen
Skov- og Naturstyrelsen sender arkitektens rapport til ejeren.
I en kommentar hertil skriver styrelsen, at rapporten "redegør
for mulighederne for den fremtidige anvendelse af stuehuset, muligheden
for at indrette lejlighed i den nye staldbygning, nødvendige
istandsættelsesarbejder med overslag og en vedligeholdelsesplan".
Til beskrivelsen af ejers behov og ønsker har styrelsen
"ikke kommentarer til rapportens indhold". Forslaget til
indretning af stuehuset opfatter styrelsen som et "oplæg
tilsion", mens en glastilbygning i forbindelse med udgang til
haven "næppe kan godkendes". "Det viste forslag
til indretning af den nye staldbygning vil Skov- og Naturstyrelsen
stille sig positivt overfor på baggrund af en konkret ansøgning".
Endelig har styrelsen "ikke bemærkninger til de beskrevne
arbejder" i vedligeholdelsesplanen. - Istandsættelsen
af stuehuset omfattes ikke af denne undersøgelse, og den
vil ikke blive omtalt yderligere.
Indretning af lejligheder i driftsbygningerne
I november 1994 ansøger arkitekt Kennard Lydersens Tegnestue
om principiel tilladelse til at fortsætte restaureringen af
ejendommen og herunder, at indrette fire nye lejligheder i henholdsvis
staldbygningen, syd- og vestlængen. Det er ejerens ønske,
at staldbygningen får stråtækt tag med kviste
og et større glasparti i gavlen mod syd.
Samtidig beder ejeren om konsulentbistand fra en af Skov- og Naturstyrelsens
"konsulenter i Jylland". Styrelsen anbefaler, at ejeren
for egen regning engagerer Erik Einar Holms Tegnestue, som bistår
ved den igangværende istandsættelse af stuehuset.
I februar 1995 ansøger Kennard Lydersen om principiel tilladelse
til etablering af to lejligheder i henholdsvis sydlængen (nr.3)
og vestlængen (nr.4) samt optagning af betongulvene i disse
bygninger.
Fig 12: Længe 4, planindretning (KL)
Fig 13: Længe 4, facade mod gårdspladsen (KL)
Fig 14: Længe 4, facade mod landskabet med åbne luger
(EEH)
Fig 15: Længe 4, facade mod landskabet med lukkede luger (EEH)
Samtidig ansøges om principiel tilladelse til nedrivning
af staldbygningen (nr.2), og - som erstatning herfor - tilladelse
til en forlængelse af sydlængen (nr.3) mod øst.
Tilbygning vil blive opført med teglstensmure og stråtag.
Som begrundelse anfører Kennard Lydersen: "Det er bygherrens
agt, at føre gården tilbage til dens oprindelse, hvor
længe nr.2 ikke eksisterede." Og det tilføjes:
"Restaureringen foretages med størst mulig hensyn til
eks. bygninger, og i overensstemmelse med tegninger fra Erik Einar
Holms Tegnestue, og tegninger fra undertegnede."
Under forudsætning af "en positiv tilkendegivelse fra
Skov- og Naturstyrelsen" samt "godkendelse fra amt og
kommune" vil nedrivningen af staldbygningen (nr.2) og optagning
af betongulvene i syd- og vestlængen (nr.3 og 4) blive igangsat.
"Færdigt projekt, vil inden påbegyndelse af restaureringen
blive fremsendt til Skov- og Naturstyrelsen til endelig godkendelse."
Fig 16: Længe 3, tilbygningens facade mod gårdspladsen
(EEH)
Fig 17: Længe 3, tilbygningens facade mod landskabet (EEH)
Forelæggelse for Det Særlige Bygningssyn
I marts 1995 beder Skov- og Naturstyrelsen Det Særlige
Bygningssyn om en udtalelse, idet styrelsen har følgende
forslag til Bygningssynets indstilling: "Bygningssynet finder,
at der ikke bør gives tilladelse til at fjerne kostalden
fra 1950, men at der såvel i denne bygning som i syd og vestfløjen
kan gennemføres en indretning til boligformål. I dette
tilfælde bør der udarbejdes et mere kvalificeret indretningsforslag
og herunder bearbejde muligheden for at gøre lejlighederne
tosidigt belyste."
Efter drøftelse af projektet udtaler Bygningssynet: "Bygningssynet
finder forslaget om nedrivning af kostalden og forlængelse
af sydfløjen uheldig ud fra fredningsbegrundelsen om, at
bygningerne udtrykker en tilpasning til landbrugets udvikling i
de seneste 150 år. Hvis kostalden ønskes fjernet, er
betingelsen, at sydlængen ikke forlænges, og at et nyt
kvalificeret forslag til brugsændring af avlslængerne
fremsendes til Skov- og Naturstyrelsens godkendelse".
Dette meddeles ejeren, samtidig med, at styrelsen træffer
følgende afgørelse:
"
at der med henvisning til bygningsfredningslovens §
10 kan meddeles tilladelse til nedrivning af den nyere kostald på
betingelse af, at sydlængen ikke forlænges mod øst
samt, at der inden arbejdet påbegyndes fremsendes forslag
til Skov- og Naturstyrelsen vedrørende sydlængens bygningsmæssige
afslutning.
Hvis kostalden ønskes bevaret, og de tre omhandlede længer
enten samlet eller enkeltvis ønskes ombygget til andet formål,
skal der fremsendes fornyet forslag til ombygningen og tilladelse
indhentes hos Skov- og Naturstyrelsen inden arbejdet påbegyndes.
Til brug for vurdering af et ombygningsforslag til de tre længer
vil Skov- og Naturstyrelsen lægge vægt på, at
forslagene indeholder stillingtagen til lejlighedernes indretning
herunder, at der detaljeret redegøres for, hvorledes den
ny indretning tilpasses de fredede længer og disses eksisterende
konstruktionsprincip."
Nyt forslag til indretning af syd- og vestlængen
I maj 1995 oplyser Kennard Lydersen, at det nu er bygherrens
agt at bibeholde staldbygningen (nr.2) og at fremsende nyt forslag
til indretning af lejligheder. Aktuelt søger arkitekten om
tilladelse til at udskifte råddent bindingsværk i syd-
og vestlængen (nr.3 og 4) i henhold til fremsendte tegninger.
Styrelsen giver tilladelse til udskiftning af fodrem i vestlængen
(nr.4) mod vest samt til reparation og delvis fornyelse af bindingsværkstømmer
samme sted, og der aftales møde den 2. november 1995. På
mødet udleveres nye tegninger:
Sydlængen (nr.3): Der er ikke ændret på planindretningen
i forhold til tidligere. Et snit i den østlige del af bygningen
viser, at loftsbjælkerne hæves til en loftshøjde
på 220 cm., hvorover der lægges loft med isolering.
I den vestlige del hæves loftsbjælkerne ligeledes, mens
loftet går til kip. I kippen indsættes skylight. Bygningens
gulv og ydervægge isoleres. Der isættes nye vinduer
med bræddeskodder og nye døre, blandt andet en havedør
mod syd
Vestlængen (nr.4): Der er ikke ændret på planindretningen
i forhold til tidligere. Lejligheden består af en stue med
åbent køkken og garderobe, samt et soveværelse
og et badeværelse. Tagrummet er åbent med hems over
soveværelset og baderummet. Bygningens gulv og ydervægge
isoleres. Tagkonstruktionen forstærkes, idet stolpepar midt
i bygningen tages bort. I facaderne sættes vinduer med bræddeskodder
og ny indgangsdør.
Efter aftale med Kennard Lydersen fremsender Erik Einar Holm i
december 1995 detailtegninger til, hvordan vinduer og skodder kan
udformes.
Skov- og Naturstyrelsens godkendelse af projektet til syd- og
vestlængen
I februar 1996 har Skov- og Naturstyrelsen afsluttet sin sagsbehandling
og skriver til arkitekten:
"Ved mødet blev det med hensyn til sydlængen (nr.3)
aftalt, at indretningsforslaget skulle justeres således, at
den skitserede væg mellem stue og køkken flyttes, for
at kunne udnytte lyset fra lugeåbningen i sydsiden af taget.
Desuden blev det aftalt, at loftet skulle udføres vandret
og placeres, så der opnås en rumhøjde på
ca. 220 cm., at planløsningen i øvrigt skulle følge
husets fagdeling, at der skulle udføres et detailsnit, der
viser overgangen mellem ydervæg og gulv, vindue og loft, og
at der skulle udføres et detailsnit, der viser hvordan overgangen
mellem kvistluge og væg og loft tænkes udført.
På mødet
blev det med hensyn til arbejdet i
vestlængen (nr.4) aftalt, at den viste indretning kan accepteres
under forudsætning af, at loftet udføres vandret i
forbindelse med det eksisterende bjælkelag, at ovenlyset ikke
udføres, og at vægge omkring køkken og garderobe
ikke føres til loft.
Efter mødet har Skov- og Naturstyrelsen gennemgået
de fremsendte tegninger og på ny vurderet forslaget om boligindretning
i forhold til helhedsindtrykket af det fredede bygningsanlæg.
Styrelsen vil på den baggrund opfordre til, at antallet af
åbninger i ydermurene begrænses, at flest mulige af
de nødvendige vinduer placeres mod gården, at køkkenet
i sydlængen udformes tosidet i lighed med køkkenet
i vestlængen, og at væggen, der adskiller køkken
og stue udelades.
Fælles for de to længer har Skov- og Naturstyrelsen
overvejet den vinduestype, der er foreslået på de fremsendte
tegninger. Det er herefter Skov- og Naturstyrelsens opfattelse,
at de nye vinduer skal placeres i flugt med bindingsværkets
yderside som ved andre bindingsværksbygninger. Det er styrelsens
vurdering, at det vinduesformat, der er givet af størrelsen
på overtavlene, er uheldigt. Man vil derfor foreslå
et torammet vindue, hvor højden er givet af overtavlets højde,
og bredden afpasset herefter, så vinduet bliver proportioneret
i tråd med de lokale traditioner, hvor rudernes højde
er en smule mindre end bredden. Derved bliver det nødvendigt
at fjerne enkelte dokker i overtavlene, men det vil i denne situation
undtagelsesvis kunne accepteres."
Skov- og Naturstyrelsen giver på denne baggrund - og under
forudsætning af ovenstående bemærkninger bliver
imødekommet og kravet om detailtegninger opfyldt - tilladelse
til den ønskede ombygning af syd- og vestlængen.
Den 4. januar 1997 fremsender ejeren nye facadetegninger til syd-og
vestlængen (nr.3 og 4) udført af Erik Einar Holm og
Kennard Lydersens tidligere snittegninger gennem de to bygninger.
Facadetegningerne viser de vinduestyper, som styrelsen har forlangt.
Vinduernes antal er reduceret med to, idet der nu ikke er vinduer
i sydlængens vestgavl. - Dette projekt udføres.
Fig 18: Længe 3, facade med traditionelle vinduer (EEH)
Sagen indbringes for Naturklagenævnet
Tilbage i april 1995 har Århus Amt givet tilladelse efter
planlovens § 35 til indretning af 2 ferielejligheder i ejendommens
"tiloversblevne driftsbygninger". Ebeltoft Kommune har
anbefalet det ansøgte "på baggrund af oplysninger
i ansøgningen om, at de pågældende bygninger
vil blive gennemrestaureret". Amtets tilladelse er efterfølgende
blevet påklaget til Naturklagenævnet af ejeren af naboejendommen,
som udtrykker betænkelighed ved indretningen af en lejlighed
i vestlængen. Klageren henviser blandt andet til, at hans
ejendom er blevet erklæret "bevaringsværdig netop
på grund af det fine samspil mellem de to ejendomme".
Af Naturklagenævnets sagsfremstilling fremgår: "Skov-
og Naturstyrelsen har mundtligt, oplyst, at man ikke finder, at
indretningen af de ansøgte 2 ferielejligheder vil være
stridende mod hensigten med bygningsfredningen, idet det ansøgte
ikke vil betyde væsentlige bygningsmæssige ændringer,
og derfor heller ikke vil få indflydelse på det fine
samspil mellem de to ejendomme."
I januar 1996 forligger Naturklagenævnets afgørelse:
Århus Amts tilladelse efter planlovens § 35 til indretning
af 2 ferielejligheder stadfæstes..., idet det forudsættes,
at de påtænkte parkeringspladser indrettes og beplantes
på en måde, der falder harmonisk sammen med de omliggende
bevaringsværdige bygninger.
Staldbygningen
Samme dag (4.1.1997), hvor de ny facadetegninger til syd- og
vestlængen foreligger, fremsender ejeren en skitse - "separat
forslag til indretning og facader til længe 2, som jeg gerne
vil i gang med omg..". Medio februar modtager styrelsen en
affotografering af et maleri fra 1947, der viser staldbygningen
(nr.2) som en stråtækt bygning. Ejeren spørger:
"Det kunne tænkes at ved restaureringen af kostalden
at der måtte stråtækkes?"
I begyndelsen af april afholdes møde på stedet, og
umiddelbart efter svarer Skov- og Naturstyrelsen: "Den viste
ændring af bygningens udseende, herunder oplægning af
stråtag, kan med henvisning til Bygningsfredningslovens §
10 ikke tillades, fordi forslaget bl.a. viser vinduer i en størrelse,
der adskiller sig væsentligt fra de eksisterende." Styrelsen
vil afvente et revideret forslag, idet det understreges, "at
byggearbejdet ikke må startes, før der foreligger tilladelse
fra Skov- og Naturstyrelsen, Ebeltoft Kommune og evt. andre relevante
myndigheder."
I august 1997 foreligger et nyt skitseforslag. Af beskrivelsen
fremgår: "Indretningen er udført, så staldvindueshullerne
i øst og vest-siden kan bevares. I gavlene udføres
der nye, enkelte lysindtag og nødudgange. Indvendigt udføres
der i sydenden en ny "højremskonstruktion", så
der i den nye stue bliver åbent til undersiderne af tagfladerne.
Loftet i de øvrige rum udføres på bjælkelag.
I nordenden indrettes to værelser i tagetagen
"
Fig 19: Staldbygningen, forslag til nyindretning og ændret
facadeudformning (EEH)
I december 1997 svarer Skov- og Naturstyrelsen, at man "ikke
vil modsætte sig, at kostalden indrettes til boligformål,
selvom det giver styrelsen anledning til betænkelighed, at
ejendommens karakter af landbrugsejendom således, jævnfør
de allerede gennemførte omdannelser i syd- og vestlængerne,
yderligere forflygtiges." Styrelsen anfører videre:
"Ved indretningen af syd- og vestlængerne er længernes
gårdfacader bevaret, hvorfor gårdrummet stadig fremtræder
intakt. Kostaldens nuværende nordgavl indgår i dette
helhedsbillede."
Styrelsen kan derfor kun give en principgodkendelse til indretning
af staldbygningen til boligformål, hvor styrelsen betinger
sig "at eksisterende åbninger i nordgavlen ind mod gårdspladsen
ikke ændres, og at projektet i øvrigt videreprojekteres
på grundlag af det foreliggende skitseforslag." Der skal
fremsendes detailprojekt til styrelsens endelige godkendelse før,
der udføres byggearbejder på bygningen.
I maj 1998 foreligger en ændret skitse til indretning af
kostalden, hvor staldpræget er opretholdt på øst-,
vest- og nordsiden, "som ønsket af styrelsen".
Det eksisterende eternittag udskiftes med et nyt i samme grå
farve. Styrelsen svarer, at den viste indretning kan accepteres,
men at der må fremsendes yderligere tegninger af nye døre
og vinduer. - Projektet er ikke gennemført
Fig 20: Staldbygningen, forslag til ændret planudformning,
der vil bevare nordgavlen mod gårdspladsen uforstyrret (EEH)
THORUPSGÅRD IDAG
Se billedserie i Tålegrænsen - et eksempel, Situation
3
DISKUSSION
1. Thorupsgård bliver drevet landbrugsmæssigt frem
til 1992, hvor den nuværende ejer overtager ejendommen som
et dødsbo. Beskrivelsen af gårdens bygningskonstruktioner
ved dokumentationen af fredningsforslaget og vedligeholdelsesanvisningerne
i helhedsplanen tegner et billede af en ældre nedslidt ejendom.
Det er åbenbart, at der forestår omfattende istandsættelsesarbejder
på Thorupsgård.
2. Det er den ny ejer, som spørger Planstyrelsen,
om gården har nogen interesse, "inden den bliver revet
ned til fordel for en ny bygning". Ejeren begrunder ikke sin
henvendelse nærmere. Det viser sig efterfølgende, at
ejeren nok ikke helt har gjort sig klart, hvad en bygningsfredning
går ud på. Drøftelser, efter at ejendommen er
indstillet til fredning, munder ud i, at styrelsen betaler en konsulent
for at afklare ejerens behov og ønsker.
I forbindelse med fredningens gennemførelse bemærkes
to forhold. For det første sker der fejl under fredningsproceduren,
og for det andet er styrelsens bemærkninger til konsulentens
"helhedsplan" mangelfulde.
3. Planstyrelsen giver godt nok ejeren besked om, at Det
Særlige Bygningssyn har indstillet bygningerne til fredning.
Og da der ikke er bemærkninger eller indsigelser hertil under
den efterfølgende tre måneders høringsperiode,
skulle styrelsen herefter beslutte fredningens gennemførelse
inden yderligere tre måneder, det vil sige før 15.december
1992. Det sker imidlertid ikke.
4. Konsulentens helhedsplan foreligger den 18.december 1992.
Den beskriver væsentlige ombygningsarbejder i stuehuset, indretning
af en lejlighed i den nyere staldbygning og yderligere 2-3 ferielejligheder
i syd- og vestlængen.
Styrelsen har "ikke kommentarer til rapportens indhold",
hvad angår beskrivelsen af ejerens behov og ønsker.
Dog opfatter styrelsen forslaget til indretning af stuehuset som
et "oplæg til diskussion". En lejlighed i staldbygningen
vil styrelsen "stille sig positivt overfor på baggrund
af en konkret ansøgning". Dét, der står
om udlængerne, tager styrelsen ikke stilling til.
5. Man kan sige, at fredningsmyndigheden viser stor forståelse
for den situation ejeren er havnet i med indstillingen af hans nyerhvervede,
nedslidte gård til fredning, når det tages i betragtning,
at det er ejeren selv, der har givet anledning til fredningssagen.
Styrelsen stiller konsulentbistand til rådighed for ejeren
inden fredningen er gennemført.
Til gengæld er det, som om fredningsmyndigheden ikke tilstrækkeligt
kvalificeret tager stilling til konsulentens helhedsplan. Hvor det
drejer sig om ønskerne til bygningernes fremtidige brug -
indretning af lejligheder i udlængerne - foreligger et klart
misforhold til fredningens begrundelse, at bevare "et eksempel
på, hvordan en landbrugsejendom har fremtrådt gennem
de sidste 100-150 år". De bygningsmæssige konsekvenser
af at indrette lejligheder i udlængerne - med vinduer og moderne
installationer m.v. - burde fredningsmyndigheden kende til fulde
og derfor som minimum have taget de nødvendige forbehold
overfor. Fredningsmyndighedens udmelding til helhedsplanen efterlader
det indtryk, at ejeren stort set kan disponere med bygningerne,
som han vil.
6. Der foreligger ikke referater fra de drøftelser,
som går forud for Planstyrelsens engagement af konsulenten.
Men set i lyset af ejerens ønsker havde det været hensigtsmæssig
og fuld forsvarlig administrativ praksis, at forlænge høringsperioden,
indtil helhedsplanen forelå. Helhedsplanen kunne da betragtes
som ejerens bemærkninger til fredningsforslaget, som styrelsen
kunne tage stilling til, før man traf beslutning om fredningens
gennemførelse.
Til ejerens ønsker kunne styrelsen i så fald tilkendegive,
at de kunne imødekommes - helt, delvis eller slet ikke -
og derpå træffe beslutning om fredning. Som en anden
udgang på fredningssagen kunne styrelsen beslutte ikke at
gennemføre fredningen.
7. Bygningsarbejderne på stuehuset er knap afsluttet,
før ejeren ansøger om principiel tilladelse til indretning
af i alt fire lejligheder i henholdsvis staldbygningen (nr.2) og
syd- og vestlængen (nr.3 og 4). Ansøgningen bliver
konkret i foråret 1995, hvor der ønskes to lejligheder
i henholdsvis syd- og vestlængen. Samtidig søges om
principiel tilladelse til nedrivning af staldbygningen - og som
erstatning herfor - tilladelse til at forlænge sydlængen
mod øst. Som begrundelse anfører ejeren, at han vil
føre gården tilbage til dens oprindelige skikkelse,
hvor den nyere staldbygning ikke eksisterede.
Da der er tale om et større projekt af principel karakter,
forelægger Skov- og Naturstyrelsen sagen for Det Særlige
Bygningssyn til udtalelse, og i overensstemmelse med praksis giver
styrelsen forslag til Bygningssynets indstilling. Styrelsen holdning
er, at man ikke vil give tilladelse til nedrivning af staldbygningen,
men at man kan acceptere indretning af lejligheder i denne og i
syd-og vestlængen.
Bygningssynets udtalelse afspejler modstridende synspunkter. På
den ene side finder man forslaget om nedrivning af staldbygningen
uheldigt set i lyset af fredningsbegrundelsen. På den anden
side vil man ikke afvise, at staldbygningen kan tages bort, men
i så fald er det en betingelse, at der ikke bygges nyt til
sydlængen. I øvrigt vil man gerne have et mere kvalificeret
forslag til den ændrede brug. Det er påfaldende, at
Bygningssynet fremkommer med en dobbelt udtalelse, når der
ikke er nogen tvingende grund hertil. Udtalelsen bidrager kun til
at svække forståelsen af fredningens betydning.
På baggrund af Bygningssynets udtalelse giver styrelsen tilladelse
til, at staldbygningen kan nedrives. Samtidig tilkendegiver styrelsen,
at såfremt staldbygningen opretholdes, og den sammen med de
øvrige avlslænger ønskes ombygget til andet
formål, skal der udarbejdes nyt forslag. Blandt andet bør
der tages stilling til lejlighedernes indretning, og hvordan de
kan indpasses i forhold til bygningernes konstruktionsprincip mv.
8. Ejeren afstår da fra at nedrive staldbygningen,
og i november 1995 foreligger forslag til indretning af de to lejligheder
i syd- og vestlængen. Der er ikke ændret på lejlighedernes
planindretning i forhold til tidligere. I sydlængen hæves
loftsbjælkerne for at opnå en indre rumhøjde
på ca. 220 cm og i den vestlige del føres loftet til
kip. Også i vestlængen føres loftet til kip.
Tagkonstruktionen forstærkes, da der nedtages stolpepar i
bygningens midte. Der fremsendes særskilt forslag til vinduer
med skodder.
I den efterfølgende godkendelsesskrivelse fokuserer styrelsen
på bygningernes ydre fremtræden. Styrelsen opfordrer
til, at antallet af åbninger i ydermurene begrænses
og, at flest mulige af de nødvendige vinduer placeres mod
gården m.v. Vinduesudformningen - ét-rudet smalt vindue
med skodde - finder styrelsen uheldig. I stedet foreslås et
"to-rammet vindue, hvor højden er givet af overtavlets
højde, og bredden afpasset herefter, så vinduet bliver
proportioneret i tråd med de lokale traditioner, hvor rudernes
højde er en smule mindre end bredden".
I januar 1997 foreligger nye facadetegninger med den vinduestype,
som styrelsen har forlangt. To vinduer i sydlængens vestgavl
er udeladt. Derimod er opfordringen til at vende flest mulige vinduesåbninger
ind mod gården ikke blevet fulgt. - Dette projekt udføres.
9. Man kan sige, at det første forslag til vinduernes
udformning er et forsøg på en nænsom indpasning
i de tidligere lukkede yderfacader. I de perioder, hvor ferielejlighederne
står ubenyttede, kan skodderne afskærme vinduerne, hvorved
facadernes lukkede karakter således i et vist omfang bibeholdes.
Det bemærkes, at skodderne er hvidmalede og således
vil svare til bindingsværksfacadens hvidkalkede tavl.
Måske er det vinduernes antal, som er det egentlige problem.
Styrelsen opfordrer da også til, at antallet af vinduesåbninger
i yderfacaderne begrænses, og at flest mulige af de nødvendige
vinduer placeres ind mod gården. Derved kan helhedsindtrykket
af den tidligere landbrugsejendom udefra i højere grad bevares
samtidig med, at gårdspladsen bliver det naturlige midtpunkt
for boligerne. Styrelsens opfordring burde nok have været
formuleret som et krav.
Det traditionelle vindue, som styrelsen forlanger, ændrer
afgørende på facadeudtrykket. Og med de mange vinduer
i yderfacaderne er det nu tydeligt for enhver, at bygningerne anvendes
til beboelse. Samtidig "indsniger" der sig en usikkerhed
i aflæsningen af anlægget: er det en landbrugsejendom
eller?
Begge vinduesudformninger - både vinduet med skodde og det
opsprodsede to-rammede vindue - bygger på en historisk tilgang
til arkitektopgaven. Spørgsmålet er, om et nutidig
arkitektonisk formsprog havde givet et mere tilfredsstillende resultat.
10. I forbindelse med lejlighedsprojektet ansøger
ejeren om zonetilladelse hos kommune og amt. Her får zonemyndigheden
forelagt det projektet, hvor staldbygningen er nedrevet og sydlængen
forlænget mod øst. Projektet har som helhed karakter
af "tilbageføring" eller "genopretning"
af går den, hvilket fører til kommunes anbefaling og
til amtets tilladelse til at tage de "tiloversblevne driftsbygninger"
i brug.
Sagen indbringes af naboen for Naturklagenævnet, der indhenter
en udtalelse fra Skov- og Naturstyrelsen, som oplyser, at indretningen
af de ansøgte 2 ferielejligheder ikke "vil være
stridende mod hensigten med bygningsfredningen, idet det ansøgte
ikke vil betyde væsentlige bygningsmæssige ændringer,
og derfor ikke vil få indflydelse på det fine samspil"
med naboejendommen.
Naturklagenævnets afgørelse kommer herefter til at
hvile på to præmisser: amtets tilladelse til "ferie
lejligheder i tiloversblevne driftsbygninger" og styrelsens
udsagn om, at projektet "ikke vil være stridende mod
hensigten med bygningsfredningen".
11. Allerede i helhedsplanen fra december 1992 vises et
forslag til indretning af en lejlighed i staldbygningen. I sin kommentar
til planen udtaler styrelsen, at man vil se positivt på forslaget
på baggrund af en konkret ansøgning.
Da ejeren i 1994 kommer med sit første lejlighedsprojekt,
ønsker han staldbygningen ombygget med stråtækt
tag og kviste og et stort glasparti i sydgavlen. I den efterfølgende
ansøgning om lejligheder fra 1995 foreslås staldbygningen
derimod nedrevet og erstattet af en forlængelse af sydlængen
mod øst. Da Bygningssynet afslår en tilbygning, vil
ejeren alligevel beholde staldbygningen.
I januar 1997 fremsender ejeren et forslag til indretning og facader,
og en månedstid efter modtager styrelsen en affotografering
af et maleri fra 1947, der viser staldbygningen som en stråtækt
bygning. En nærmere analyse af billedet drager dog dets sandhedsværdi
i tvivl. Styrelsen kan ikke give tilladelse til ændring af
staldbygningens udseende og hæfter sig specielt ved vinduesudformningen,
som adskiller sig væsentligt fra de eksisterende staldvinduer.
Man kan få det indtryk, at fredningsmyndighedens positive
og afventende holdning til helhedsplanen til en vis grad afspejler
ønsket om at undgå en konfrontation med ejeren i forbindelse
med fredningens gennemførelse. Samtidig får man det
indtryk, at ejeren i sine bestræbelser på at få
udnyttet ejendommens bygninger fuldt ud, vælger argumenter
efter forgodtbefindende.
12. Der bliver nu udarbejdet et nyt skitseforslag, hvor
vindueshullerne i øst- og vestsiden af staldbygningen bevares.
I gavlene udføres nye, enkelte lysindtag og nødudgange.
Bygningens plan får en stor stue med loft, der går til
kip, båret af en højremkonstruktion.
Skov- og Naturstyrelsen vil ikke modsætte sig indretningen,
"selvom det giver styrelsen anledning til betænkelighed,
at ejendommens karakter af landbrugsejendom således, jævnfør
de allerede gennemførte omdannelser i syd- og vestlængerne,
yderligere forflygtiges". Efter styrelsens opfattelse fremtræder
gårdsrummet stadig intakt og "staldbygningens nordgavl
indgår i dette helhedsbillede". På denne baggrund
giver styrelsen principgodkendelse af indretningen "på
betingelse af, at eksisterende åbninger i nordgavlen ind mod
gårdspladsen ikke ændres".
Fredningsmyndigheden udtrykker sin "betænkelighed"
på baggrund af resultatet af ombygningen af syd- og vestlængen.
Fredningsmyndigheden erkender, at ejendommens karakter af landbrugsejendom
er blevet væsentlig forringet - og at fredningsmyndigheden
har medvirket til denne situation - hvorfor man nu prøver
at fastholde staldbygningens ydre.
13. Der bliver udarbejdet en ændret skitse til indretningen
som muliggør, at staldpræget opretholdes på øst,
vest og nordsiden. Det eksisterende eternittag udskiftes med et
nyt i samme farve. Styrelsen accepterer planændringen i maj
1998, men afventer yderligere tegninger til nye døre og vinduer.
Det endelige forslag til staldbygningens indretning og facadernes
udformning må isoleret set betragtes som tilfredsstillende.
Bygningen bevares i en skikkelse, hvor bygningens historie, som
tidligere stald, fortsat kan aflæses. Arkitektonisk er der
fundet en uprætentiøs løsning med gode rum i
det indre og et tilforladeligt ydre. Bygningens tidspræg fra
1950'er er fastholdt med tagdækningen med eternit.
Der foreligger ikke yderligere i byggesagen, og tilsyneladende
er planerne med staldbygningen opgivet.
14. Som Thorupsgård fremtræder i dag repræsenterer
gården som helhed hverken brugs- eller synsmæssigt et
eksempel på en tidligere landbrugsejendom, der afspejler 100-150
års landbrugsmæssig udvikling. Den kulturhistoriske
begrundelse for fredningen er forflygtiget, og ombygningernes arkitektoniske
kvalitet, i såvel det indre som det ydre, er ikke overbevisende.
I konsekvens heraf burde fredningen hæves.
|