Gåsemandens Gård
Galgebjergvej 20
Matr. nr. 54a, Nr. Bork By, Nr. Bork
Egvad Kommune, Ringkøbing Amt
Fredningsforhold
1995: Det firelængede husmandssted samt laden og det dermed
sammenbyggede motorhus nord for gården.
1998: Bevaringsdeklaration i.h.t. bygningsfredningsloven
Identifikation:
Bygning 001: stuehus (sydlængen)
Bygning 002: staldlænger (vest- nord- og østlænge)
Bygning 003: lade (nord)
Bygning 006: motorhus (nord)
Fig 1: Oversigtstegning af gårdanlægget
Beskrivelse
I 1760 købte hovbønderne og fæstehusmændene
under Grubbesholm herregården og udstykkede dens jordtilliggende
mellem sig. Af arkivalierne fremgår, at ejendommen på
Galgebjergvej var bebygget omkring 1790, og på det første
matrikelkort fra 1818 er angivet en enkelt længe.
Det nuværende firefløjede anlæg, med fire sammenbyggede
længer omkring en 25 m2 stor gårdsplads, dateres til
midten af 1800-årene. Alle bygningerne fremtræder i
blank mur af røde sten og med stråtag. Anlægget
følger de vestjyske gårdes hoveddisposition med stuehus
mod syd, stald mod vest, lade mod nord og portlænge mod øst.
Omkring 1910 er stuehuset forlænget med et fag mod vest samtidig
med, at der blev indrettet en aftægtsbolig mod øst.
Stuehusets rumudstyr er velbevaret fra opførelsestidspunktet,
og som helhed står gården uændret fra slutningen
af 1800-årene
Den landbrugsmæssige udvikling i begyndelsen af 1900-årene
afspejler sig i, at laden delvis indrettes til stald og, at der
i 1914 opføres en ny lade nord for den gamle. Omkring 1920
opføres et motorhus som erstatning for en hestegang.
Benævnelsen "Gåsemandens Gård" skyldes,
at ejendommens ejer i perioden 1952-1990, Sigfred Christensen, ernærede
sig ved et betydeligt gåsehold.
Fig 2: Gåsemandens Gård omkring 1910 (SEM)
Fredningssagen
I midten af 1970'erne var Skjern-Egvad Museum blevet opmærksom
på ejendommen, og da Sigfred Christensen dør i november
1990 uden at efterlade sig arvinger, reagerer museet.
I forbindelse med skifterettens behandling af boet henstiller museet,
at ejendommen ikke udbydes til salg, men at den overgår til
Skov- og Naturstyrelsen efter bestemmelserne i "Cirkulære
om arv, der tilfalder staten". Museet argumenterer med, at
"gården har stor kulturhistorisk værdi og bør
søges bevaret som et kulturhistorisk monument for den traditionelle
vestjyske bygningskultur." Samtidig tilkendegiver museet, at
man er indstillet på at påtage sig et medansvar for
bygningernes fremtidige drift og vedligeholdelse, ligesom man overfor
Planstyrelsen vil rejse spørgsmålet om en eventuel
bygningsfredning.
I 1991 tilfalder ejendommen Skov- og Naturstyrelsen, som udlejer
den til Skjern-Egvad Museum. Året efter overgår ejendommen
ved et mageskifte til Egvad Kommune.
På museets forespørgsel oplyser Planstyrelsen i februar
1992, "at ejendommen er medtaget i den registrering og undersøgelse
af bevaringsværdig ældre landbebyggelse i Ringkøbing
Amt, som for tiden pågår. Undersøgelsen har til
formål at udpege mulige emner for bygningsfredning."
Museet gennemfører nu en række nærmere undersøgelser
af ejendommen. I rapporten "Gåsemandens gård i
Nr. Bork" fra januar 1992 kategoriseres denne som "et
tidligere hedehusmandssted i et typisk vestjysk fjordsogn, hvor
heden blev opdyrket 60-70 år senere end i hedesognene længere
inde i landet." I rapporten formulerer museet sine planer for
ejendommen: "som museum i sommersæsonen og som historisk
værksted for besøgende skoleklasser i resten af året."
På museets foranledning gennemføres forskellige bygningsarbejder.
Skorstenspiberne nedtages af sikkerhedsmæssige grunde og en
tilbygning mellem nordlængen og laden sløjfes tillige
med et udhus nord for denne. I maj 1993 foreslår museet, at
gården fredes, da der nu er gået "ca. 2½
år, uden en meget påtrængt restaurering har kunnet
blive sat i gang".
Fig 3: Gården set fra øst før tilbygningen mellem
nordlængen og laden sløjfes, udateret (SEM)
Ved årsskiftet 1993/94 afslutter Planstyrelsen sin temagennemgang
af landbebyggelsen i Ringkøbing Amt. Denne får Det
Særlige Bygningssyn forelagt i april 1994, herunder forslaget
om fredning af Gåsemanden Gård. Og som det er praksis,
har Planstyrelsen, som Bygningssynets sekretariat, formuleret et
forslag til Bygningssynets indstilling:
"Bygningssynet finder, at det firelængede husmandssted
har de arkitektoniske og kulturhistoriske værdier, der kan
begrunde en fredning. Husmandsstedet er næsten uændret
fra slutningen af forrige århundrede. Synet finder imidlertid,
at muligheden for at bevare ejendommens fredningsværdier afhænger
af, om husmandsstedet fremover kan anvendes som museum, da en anvendelse
til bolig må formodes at medføre begrundede ønsker
om så gennemgribende udskiftninger og ændringer, at
bygningen ikke længere vil indeholde væsentlige fredningsværdier."
Af beslutningsreferatet fra mødet fremgår:
"Bygningssynet finder, at det firelængede husmandssted
har de arkitektoniske og kulturhistoriske værdier, der kan
begrunde en fredning. Husmandsstedet er næsten uændret
fra slutningen af forrige århundrede. Bygningssynet finder
endvidere, at laden fra 1914 og det dermed sammenbyggede motorhus
fra 1920 nord for gården, begge opført i grundmur med
fast pladetag, har de særlige kulturhistoriske kvaliteter,
der kan begrunde en fredning af bygninger under 100 år gamle.
De to bygninger er karakteristiske tilføjelser og indgår
som vigtige dele af den samlede fredningsværdige bygningshelhed".
Skov- og Naturstyrelsen træffer beslutning om fredning den
6. juni 1995.
Under forløbet af fredningssagen har restaureringsafdelingen
på Arkitektskolen i Århus udført en opmåling
og en bygningsarkæologisk undersøgelse af Gåsemandens
Gård.
Restaurering eller flytning
Skov- og Naturstyrelsen anmoder i december 1996 arkitekt Erik
Einar Holm om at yde konsulentbistand i forbindelse med restaurering
og istandsættelse af bygningsanlægget.
I september 1997 indkalder museet til "Møde vedrørende
restaurering / flytning af Gåsemandens Gård". Konsulenten
vil fremlægge sit restaureringsforslag, og arkitekt Leif Hansen
fra Frilandsmuseet i Lyngby vil orientere om procedure og omkostninger
ved en eventuel flytning af gården til Fahl Kro. I en udtalelse
anslår Leif Hansen, at en flytning vil komme til at koste
ca. 4-5 mio. kr.
Der foreligger ikke referat fra mødet, men den 12. november
1997 ansøger konsulenten på museets vegne om "tilladelse
til at gennemføre en istandsættelse / restaurering
af de fredede bygninger".
Konsulenten anfører, at: "der vil blive lagt vægt
på at gennemføre projektet med høj grad af bevaring
og istandsættelse, hvilket muliggøres af den fremtidige
anvendelse som besøgssted under Skjern-Egvad Museum."
Arbejdets art og omfang fremgår af en redegørelse,
hvori der også er opstillet en beregning af udgifterne, som
forventes at ville udgøre 2,6 mio. kr. På baggrund
heraf søges om størst muligt økonomisk støtte.
Den 25. marts 1998 meddeler Skov- og Naturstyrelsen tilladelse
efter bygningsfredningslovens § 10 til de påtænkte
byggearbejder under forudsætning af, "at istandsættelsen
og restaureringen udføres under projektansvar, ledelse og
tilsyn af arkitekt m.a.a. Erik Einar Holms Tegnestue." Samtidig
giver styrelsen tilsagn om økonomisk støtte. På
baggrund af et skøn over de støtteberettigede udgifter
på ca. 2,8 mio. kr. incl. moms vil styrelsen yde et tilskud
på 930.000 kr. til arbejdets gennemførelse. Forudsætningen
for tilsagnet er, at der tinglyses en særlig bevaringsdeklaration
i henhold til bygningsfredningsloven § 15. Denne tinglyses
18. august 1998.
Redegørelsen
Konsulentens redegørelse, dateret 22. oktober 1997, er
udarbejdet "med henblik på at angive retningslinier for
en bevaring og istandsættelse".
"Efter gennemgangen
kan jeg kun støtte bestræbelserne
på at sikre og bevare anlægget på stedet. Dette
skal efter min mening tages helt bogstaveligt, sådan at man
som hovedprincip overalt, hvor det er teknisk muligt og ikke i konflikt
med den fremtidige anvendelse, sætter i stand og udbedrer
frem for at nedtage og genopbygge, endsige rekonstruerer eller fører
tilbage.
Ud over at være et godt udtryk for en vestjysk gårdtype
fra sidste halvdel af forrige århundrede repræsenterer
Gåsemanden Hus en stor bevaringsværdi i den fortælling,
der ligger i de mange spor af små og store ændringer,
gården har gennemgået og som har resulteret i det indholdsrige
billede, vi kender i dag.
Fredningen omfatter ikke kun den firelængede gård men
medtager også den nye lade fra 1914 og maskinhuset fra 1925.
Dette er et udtryk for, at man har tillagt de bygningshistoriske
og kulturhistoriske aspekter stor betydning."
Konsulenten kommer herefter ind på overvejelserne om flytning
af bygningerne:
"Det har været drøftet at flytte gården
til Fahl Kro for at vinde en besparelse i driftsudgifterne. Jeg
vil fraråde denne løsning af flere grunde: Bygningerne
er fredede, og man vil næppe opnå tilladelse til at
nedbryde en fredet bygning med henblik på genopførelse
et andet sted. Ved en nedtagning og genopførelse vil det
ikke på troværdig vis være muligt at flytte alle
de bygningshistoriske spor med, som netop er en væsentlig
del af gårdens bevaringsværdi. Endelig må en flytning
forventes at blive væsentlig dyrere end en istandsættelse
på stedet."
Konsulenten vurderer herpå opgavens muligheder:
"Planerne om at gøre Gåsemandens Hus til et kulturhistorisk
besøgssted
giver ideelle muligheder for at gennemføre
en nænsom bevaring, idet der ikke - som ved så mange
andre funktioner - stilles store krav om modernisering, isolering,
udbygning af de tekniske installationer m.v. Det vil være
muligt stort set at bevare stedet med dets afvigelser fra det fuldkomne
og med den høje grad af troværdighed /autenticitet.
Bygningerne - navnlig gårdens fire gamle længer - er
i ringe stand og trænger til istandsættelse. Der er
partier, der er så nedbrudte og byggeteknisk i så dårlig
stand, at en fornyelse/genopbygning vil være nødvendig.
Således er det helt uomgængeligt nødvendigt at
gennemføre omfattende arbejder på bygningernes tage,
spærværk og bjælkelag og på ydermurene og
deres vinduer, døre, luger og porte. Istandsættelsesarbejderne
kan med fordel opdeles i to etaper, hvor den første omfatter
arbejdet med at sikre bygningerne på tag og fag og stabilisere
hovedkonstruktionen, mens den anden omfatter indretning og udstyr.
Af vedlagte tegninger nr. 1 og 2 fremgår det, at laden fra
1914 og maskinhuset fra 1925 er foreslået inddraget i anlæggets
fremtidige indretning med de funktioner, som dårligt kan indpasses
i det firefløjede, gamle anlæg. Laden fra 1914 foreslås
anvendt som samlings- og introduktionsrum for større grupper
- her tænkes især på skoleklasser. Maskinhuset
er foreslået indrettet til personalerum og toilet m.v.
Opførelse af en ny ankomstbygning er bevidst undgået
for at bevare billedet af det fritliggende bygningsanlæg i
et åbent landskab. Kan en ny ankomstbygning ikke undværes,
bør den placeres så østligt som muligt."
Fig 4: Tegning nr.1 (EEH)
Fig 5: Tegning nr.2 A (EEH)
Fig 6: Tegning nr.2 B (EEH)
Tegning nr. 1 og nr. 2
I redegørelsen henvises til to tegninger. På tegning
nr.1 er anført bygningshistoriske oplysninger, medens tegning
nr.2 (her nr.2 A og 2 B) indeholder hovedretningslinier for istandsættelsen.
I den generelle kommentar anføres: "Det firelængede
anlæg istandsættes med opretholdelse af den nuværende
indretning og det nuværende udstyr. Dog påregnes centralvarmeanlægget
sløjfet og køkkenildsted/bageovn genskabt i rum 3-4,
hvis tilstrækkeligt sikre spor kan findes".
Den firelængede gårds vestside "istandsættes
uændret, nordlængens vestgavl forankres". Gårdens
nordside "istandsættes uændret, vestlige parti
forankres, østlige parti m. puds må evt. ommures".
Østsiden "istandsættes uændret, eventuelt
genskabes nordlængens halvvalm, der sløjfedes så
sent som omkr. 1960", og sydsiden "istandsættes
uændret, skorstenspiber genopføres".
Motorhuset
I april 1999 ansøger konsulenten om tilladelse til indretning
af personalerum og toilet i maskinhuset.
"Maskinhuset er en bygning med ½-stens ydermure, forankret
til et indvendigt stolpeskelet, der bærer et spinkelt, svagt
hældende tagværk af halvtømmer, på hvilket
der er oplagt pandeplader. Gulvniveauet ligger under det omgivende
terræn. Den nye indretning af maskinhuset indebærer,
at bygningens gulv, ydermure og tag må isoleres. Derfor udføres
en ny isoleret gulvkonstruktion og nye indvendige skalmure. "For
at opnå en anstændig rumhøjde og samtidig kunne
udføre en isoleret tagkonstruktion foreslås det, at
taget hæves og samtidig give taget større hældning,
svarende til ladebygningens taghældning."
Imidlertid stiller den lokale bygningsmyndighed krav om en anden
indretning, og efter aftale med Skov- og Naturstyrelsen revideres
projektet.
Sagen afsluttes
I januar 1999 oplyser konsulenten at byggesagen er forsinket,
da "istandsættelsen først kunne påbegyndes
i september 1998" og beder derfor om udsættelse af fristen
for byggeregnskab. Skov- og Naturstyrelsen forlænger fristen
til 1.oktober 1999
Den 25. juni 1999 åbner gården, og den 28. september
1999 foreligger en revisorpåtegnet slutopgørelse, der
viser, at de anslåede omkostninger til istandsættelsen
har holdt stik. Som afslutning på sagen fremsender konsulenten
rapporten: "Gåsemandens Gård - Istandsættelse,
sep-tember 1998 - juni 1999, Foto og Tegninger".
GÅSEMANDENS GÅRD IDAG:
Fig 7: Gården i landskabet set fra sydvest 2001
Fig 8: Vest- og nordlige staldlænge 2001
Fig 9: Stuehuset med den nyanlagte have set fra sydøst 2001
Fig 10: Laden og gåsehold 2001
Fig 11: Porten med kik til den indre gård 2001
Fig 12: Den indre gård 2001
Fig 13: Nyt tagværk i vestlængen 2001
Fig 14: Stalden i vestlængen efter istandsættelsen
1999 (EEH)
DISKUSSION
1. Gåsemandens Gård var næppe blevet
bevaret uden Skjern-Egvad Museums indsats. Lokalmuseets styrke er
at kende stederne og løbende være ajour omkring ejerforhold
m.v. Det muliggør hurtig ageren, når tiden er inde.
På den anden side må museet udvise takt, når det
drejer sig om fremme af "egne interesser". Museumsinspektør
Kim Clausen nævner i sin rapport "Gåsemandens Gård
i Nr. Bork", at han, i de ti-femten år han holdt stedet
under observation, kun havde været inviteret indendørs
en enkelt gang.
Fredningsmyndigheden er henvist til at anvende en systematisk arbejdsmåde,
når det drejer sig om at finde bygninger og anlæg, der
kan være potentielle fredningsemner. Gåsemandens Gård
var indkredset i temagennemgangen af "ældre landbebyggelse
i Ringkøbing Amt", som museet i øvrigt havde
ydet bidrag til. Men arbejdet med større systematiske gennemgange
tager tid. Og når Skjern-Egvad Museum alligevel foreslår
fredning af Gåsemandens Gård, er drivkraften utålmodighed
og en - ikke ubegrundet - nervøsitet for gårdens fortsatte
beståen.
2. Planstyrelsens forslag til fredningsindstilling omfatter
kun det firelængede bygningsanlæg. Samtidig kæder
Planstyrelsen "muligheden for at bevare ejendommens fredningsværdier"
sammen med, at "husmandsstedet fremover kan anvendes som museum".
En nutidig anvendelse af bygningerne til boligformål vil efter
styrelsens opfattelse indebære så store ændringer,
at væsentlige fredningsværdier vil gå tabt.
Planstyrelsen sætter således fokus på det fredningsfagligt
sikre og prioriterer de gamle bygninger. Dertil føjes så
argumentet til støtte for Skjern-Egvad Museums planer om
brug af bygningerne til museumsformål. Man undrer sig over,
at det skulle være nødvendigt, når gården
ejes af kommunen og allerede administreres af museet.
3. Det Særlige Bygningssyn indstiller imidlertid det
samlede bygningsanlæg til fredning. Det gamle firefløjede
anlæg indstilles af arkitektoniske og kulturhistoriske grunde
og under henvisning til, at husmandsstedet "er næsten
uændret fra slutningen af forrige århundrede".
De nyere bygninger - motorhuset og laden - indstilles på baggrund
af disses "særlige kulturhistoriske kvaliteter".
Dette uddybes med "at de to bygninger er karakteristiske tilføjelser
og indgår som vigtige dele af den samlede fredningsværdige
bygningshelhed".
Bygningssynet foretager her en arkitektonisk og kulturhistorisk
helhedsvurdering med hovedvægten er lagt på de kulturhistoriske
aspekter. Når benævnelsen "særlige"
anvendes i indstillingen af motorhuset og laden, er det en formalitet.
De to bygninger er ikke hundrede år gamle og opfylder derfor
ikke det almindelige alderskriterium for fredning.
4. Det kulturhistoriske indtager en fremtrædende plads
både i Skjern-Egvad Museums fredningsforslag og i Det Særlige
Bygningssyns vurdering af fredningsværdien. Det kan derfor
undre, at museets nedtagning af tilbygningen mellem nordlængen
og laden og af udhuset nord for denne, ikke bliver påtalt.
Selvom disse bygningselementer har været byggeteknisk klamp
og i ringe stand, har tabet af dem svækket gårdens "autenticitet"
som tidligere fungerende landbrugsejendom frem til 1990. Man får
det indtryk, at museet i praksis har bøjet begrebet autenticitet,
for at tydeliggøre "den gamle gård" eller
for at undgå eventuelle senere diskussioner.
5. Betragtes autenticitet som et væsentlighedskriterium
i bygningsbevaringen, forekommer alene tanken om en eventuel flytning
af Gåsemandens Gård nærmest kættersk. Ikke
desto mindre rejses spørgsmålet på det første
møde, hvor interessenterne i museumsprojektet er samlet.
Tilsyneladende er det driftsøkonomiske overvejelser, der
ligger til grund for ønsket om en eventuel flytning af gården
til Fahl Kro. Om det er eftertanken, eller det forhold, at en bevaring
på stedet i anlægsfasen vil være billigere end
en flytning, der bliver udslagsgivende, kan der kun gisnes om. I
al fald får Gåsemandens Gård lov til at blive
stående.
6. I sin redegørelse for "retningslinier for
en bevaring og istandsættelse" kommer arkitekten også
ind på spørgsmålet om autenticitet. Efter hans
opfattelse vil planerne om at gøre Gåsemandens Gård
til et "kulturhistorisk besøgssted" give "ideelle
muligheder for at gennemføre en nænsom bevaring".
For som han siger: "Det vil være muligt stort set at
bevare stedet med dets afvigelser fra det fuldkomne og med den høje
grad af troværdighed / autenticitet."
Ønsket om at fastholde autenticiteten udmøntes i
en bevaringsstrategi, hvor "man som hovedprincip
sætter
i stand og udbedrer frem for at nedtage og genopbygge, endsige rekonstruerer
eller fører tilbage." På den anden side vil det
med hensyn til gårdens fire gamle længer være
"helt uomgængeligt nødvendigt at gennemføre
omfattende arbejder på bygningernes tage, spærværk
og bjælkelag og på ydermurene og deres vinduer, døre,
luger og porte."
Fig 15: Nordlængens vestgavl under genopmuring 1998 (EEH)
Allerede på tegningen, der konkretiserer bevaringsstrategien,
bemærkes - udover den gennemgående vending "istandsættes
uændret" - at nordlængens halvvalm, som blev sløjfet
i 1960 efter stormskade, "eventuelt genskabes". Det bliver
den, og samtidig erstattes gavlens nyere staldvinduer af vinduer
af ældre type. Tillige genopmures stuelængens to skorstene.
Den rekonstruerede gavl med halvvalm kan forsvares med henvisning
til, at den rejste gavl blot var et - om end tredive år langt
- intermezzo. Derimod kan der rejses tvivl om de ny staldvinduer,
som er placeret i rum, der i gårdens sidste aktive fase var
beboelse.
7. Hvor den valgte bevaringsstrategi for det gamle firefløjede
anlæg er entydig restaurering, går arkitekten anderledes
frit til motorhuset, hvori der skal indrettes personalerum og toilet.
Arkitekten har fra begyndelsen været klar over bevaringsstrategiens
begrænsning, når han skriver, at "man som hovedprincip
overalt hvor det er teknisk muligt og ikke i konflikt med den fremtidige
anvendelse sætter i stand
". For at opnå den
fornødne rumhøjde i motorhuset, rejses halvtaget til
samme hældning som tagfladen på laden, men nok så
radikalt vendes tagfladen, så den får fald ind mod de
gamle bygninger.
Indtrykket af det forhøjede motorhus er harmonisk i slippen
ind mod gården. Men set udefra marken forekommer den høje
væg forkert i sammenligning med tidligere, hvor helheden ligesom
var mere afrundet og som sådan mere forståelig i det
åbne og vind omsuste landskab. Den nye lade er endnu ikke
indrettet. Ved at disponere motorhuset og laden til serviceformål
omgår arkitekten et ønske om en ny ankomstbygning.
En sådan vil under alle omstændigheder skæmme
helheden.
Fig 16: Gården set fra nordvest med laden og det tidligere
maskinhus 1997 (EEH)
Fig 17: Gården set fra nordvest efter istandsættelsen
med ombygget maskinhus 1999 (EEH)
8. I sagen findes kun få bygningstegninger af detaljer.
Til gengæld har bevaringsstrategien gjort det muligt løbende
at undersøge og tage mål af de bygningsdele, som det
kan være nødvendigt helt eller delvis at udskifte.
Det forudsætter dygtige håndværkere, der er fortrolige
med traditionel byggeskik, og en omhyggelig ledelse af byggepladsen.
Disse forudsætninger har været opfyldt her.
9. Man må konkludere, at de fire gamle længers
bygningsmæssige autenticitet er blevet fastholdt ved den valgte
bevaringsstrategi - restaurering. Alt brugbart materiale er bibeholdt,
og de nødvendige udbedringer og fornyelser er udført
på traditionel håndværksmæssig vis. Bygningerne
fremtræder i alt væsentligt uændrede i det ydre.
Ligeledes står det indre bevaret. Der er ikke tilført
nye bygningselementer som isolering, moderne tekniske installationer
m.v.
Dokumentationen af selve byggeprocessen giver et godt billede af
arbejdernes omfang. Det er således muligt at afgøre,
hvilke bygningsdele, der er oprindelige, og hvilke byggematerialer
og konstruktioner, der er istandsat eller fornyet.
10. Man kan undre sig over, at byggesagen - der trods den
valgte bevaringsstrategi griber væsentligt ind i bygningerne
- ikke har været forelagt Det Særlige Bygningssyn til
udtalelse. Dette skal formentlig ses i lyset af styrelsens krav
om, at istandsættelsesprojektet skulle forestås af en
restaureringskyndig arkitekt. I denne forbindelse bemærkes,
at der ikke på noget tidspunkt i sagsforløbet optræder
uenighed end sige diskussioner mellem arkitekt og myndighed om,
hvordan istandsættelsen bør gribes an. Der har i høj
grad været tale om restaureringsfaglig konsensus.
11. Men billederne fra istandsættelsesprocessen viser
med al tydelighed, at "sommerfuglestøvet" er blæst
bort i vinden. Restaurerede bygninger kommer ofte til at se for
pæne - og undertiden nærmest nye - ud, når håndværkerne
er færdige. Først om nogle år, vil materialernes
almindelige forfald og patinering give bygningerne, deres "gamle"
udseende tilbage.
Der vil være forskellige forventninger til et restaureringsarbejde.
Museumsmanden ser gerne så meget som muligt af "sommerfuglestøvet"
bevaret. Arkitekten har først og fremmest bygningens fortsatte
beståen i tankerne. Sammen med de udførende håndværkere
er han tvunget til at gå håndfast til værks, og
man skal løbende under restaureringsprocessen træffe
valg, der bliver afgørende for resultatets lødighed.
Derimod vil lægmand som regel være fuldt tilfreds med,
at de gamle bygninger bliver bragt på fode igen, og henrykt
over, hvor smukt resultatet fremtræder.
Fig 18: Den istandsatte gård set fra sydøst 1999 (EEH)
12. Gamle bygninger er en kilde til forståelse af
fortiden. Gåsemandens Gård er derfor omhyggeligt dokumenteret,
inden bygningsarbejderne blev iværksat. Hvad der overhoved
har kunnet uddrages af historisk kildeværdi, er blevet det.
Man kan sige, at gårdens videnskabelige potentiale er blevet
udnyttet fuldt ud før og under restaureringen.
Efterfølgende er gården taget i brug som museum og
således blevet gjort tilgængelig for offentligheden.
Den museale brug har eksponeret gårdens fortælleværdi
for lægmand. Man kan sige, at den ny brug har "fremkaldt"
gårdens pædagogiske potentiale.
|