|
|
|
Sammenfatning af de tre eksempler
De tre handlingsplaner har haft samme sigte, nemlig at belyse nye
muligheder for anvendelse af gårdenes driftsbygninger med
respekt for fredningsværdierne.
Konsulenterne anskuer problematikken på to måder: I
Snedinge og Villumgårds tilfælde opstilles en række
fiktive funktioner, og de "nødvendige" bygningsmæssige
indgreb, de vil medføre, illustreres. Ved Bidstrup undersøges,
hvilke bygningsmæssige indgreb, bygningerne kan tåle
set ud fra et arkitektonisk synspunkt. Nye funktioner, hvad det
end måtte være, må indordne sig under de arkitektoniske
principper.
Man kan sige, at handlingsplanerne for Snedinge og Villumgård
først og fremmest retter sig mod ejerne, der her får
ideer til driftsbygningernes fremtidige brug. Fredningsmyndigheden
vil nok være mere interesseret i den arkitektoniske analyse
på Bidstrup, som kan bidrage til afklaring af, hvad fredningsmyndigheden
vil kunne tillade af bygningsmæssige ændringer - med
andre ord fredningsmyndighedens tålegrænse. Det udelukker
dog ikke, at den arkitektoniske analyse også kan være
til nytte for ejeren og hans professionelle rådgiver.
Eksemplerne viser, at det er uundgåeligt, at fredningsværdierne
bliver påvirket ved en ændret anvendelse af driftsbygningerne.
På baggrund af de anvendelsesmuligheder, der er skitseret
i handlingsplanerne for Snedinge og Villumgård, synes der
at være to forhold, som overordnet har betydning.
Da den ny brug af driftsbygningerne gerne må være umiddelbart
forståelig, vil det sige, at brugen skal forholde sig til
stedets og bygningernes kontekst:
Stedets kontekst: Driftsbygningerne er opført som
en del af et produktionsapparat. En fortsat jordbrugsmæssig
tilknytning, hvor brugen af gårdens jordtilliggende danner
basis for bygningernes anvendelse, må have første prioritet
(havecenter, ridecenter, golfklub).
Bygningernes kontekst: Da der er tale om tidligere erhvervsbygninger,
vil en fortsat erhvervsmæssig brug være ønskelig,
især hvor denne brug ikke stiller større krav til bygningsmæssige
ændringer (maskinsnedkeri, materialgård med værksteder).
Derimod vil det være mere problematisk at indrette bygningerne
til liberale erhverv og offentlige formål, hvor de bygningsmæssige
ændringer ikke kan undgå at blive mere omfattende (kontorvirksomhed
med storrumskontorer, sundhedscenter, forsamlingshus, hjemmearbejdskollektiv).
Endelig peges der på en brug af bygningerne til forskellige
boligformer (bofællesskab, ældreboliger, familie med
plejebørn). Her vil der reelt ske en omkalfatring af de tidligere
driftsbygninger.
Realismen i de anvendelsesmuligheder, der er foreslået i
handlingsplanerne, afhænger blandt andet af gårdenes
beliggenhed i forhold til bysamfund og infrastruktur. For eksempel
vil forslaget om et ridecenter i Snedinge næppe kunne realiseres,
da afstanden mellem gården og kundeunderlaget i de nærmeste
byer er for stor. Et andet forhold er driftsbygningernes bygningstekniske
kvalitet. De er alt overvejende opført som simple bygninger,
og ofte har de i en periode stået helt eller delvis ubenyttede.
Det indebærer, at en nødvendig genopretning og nyindretning
til anden brug bliver meget omkostningskrævende, hvilket i
praksis vil foringe mulighederne for genbrug.
|
|
|
|