Betragtning over handlingsplanens anvendelighed
De tre eksempler på handlingsplaner er udarbejdet af konsulenter.
Det svarer i virkelighedens verden til, at fredningsmyndigheden
engagerer en konsulent til at udarbejde en handlingsplan for en
bygning eller et bygningsanlæg.
De tre konsulenter har løst opgaven ud fra hver deres forudsætninger
og holdninger og med større eller mindre dristighed. Resultatet
rejser nogle spørgsmål, der knytter sig til brugen
af handlingsplanen som instrument.
Det grundlæggende spørgsmål er allerede nævnt:
Er handlingsplanen en illustration af brugsmæssige muligheder
med deraf afledte bygningsmæssige indgreb, eller er den en
diskussion af mulige bygningsmæssige indgreb i bygningerne,
som en fremtidig brug må indordne sig under?
Både de "afledte" og "mulige" bygningsmæssige
indgreb repræsenterer konsulentens vurdering af, hvad bygningerne
kan tåle uden fredningsværdierne antastes. Spørgsmålet
er her, om de skitserede bygningsmæssige ændringer holder
sig inden for fredningsmyndighedens tålegrænse. Gør
de ikke det, kan fredningsmyndigheden ikke godtage handlingsplanen.
Set fra ejerens synspunkt, vil handlingsplanen repræsentere
en "uvildig eksperts" vurdering af brugs-, ombygnings-
og ændringsmuligheder. Handlingsplanen vil for ham være
et oplæg til diskussion med fredningsmyndigheden. Det er først,
når denne diskussion har fundet sted, og ejer og fredningsmyndighed
er kommet overens, at handlingsplanen lever op til lovens intention
om "et fælles grundlag for, hvad der fremtidigt
kan ske uden at antaste fredningsværdierne".(min kursivering)
Man kan også anlægge det synspunkt, at handlingsplanen,
som konsulenten udarbejder, bør illustrere fredningsmyndighedens
tålegrænse for bygningsmæssige ændringer.
Det vil sige, at handlingsplanen - i modsætning til oprindeligt
tænkt - i første række bliver et redskab for
fredningsmyndigheden til afklaring af, hvilke bygningsmæssige
ændringer fredningsmyndigheden vil kunne tillade.
For ejeren kan handlingsplanen med sine illustrationer af forskellige
anvendelsesmuligheder tjene til inspiration. Den praktiske nytte
afhænger imidlertid af realismen i forslagene. Det er åbenbart,
at mulighederne for genbrug af landbrugets driftsbygninger i sidste
ende afhænger af ejerenes økonomiske formåen
og initiativ.
Ved allerede fredede bygninger og bygningsanlæg er det sjældent
aktuelt med de omfattende øvelser, som en handlingsplan indebærer.
Her drejer det sig som regel om at fastlægge en strategi for,
hvordan bygningerne kan opretholdes, eller om mulighederne for at
realisere et konkret ønske til bygningernes anvendelse. Hvordan
kan ejeren få indrettet en el-installatørforretning
i de tidligere driftsbygninger uden fredningsværdierne lider
overlast?
|